13.00-13.25 h
Akademie umění v Banské Bystrici
Příspěvek představí nový bakalářský studijní program Umění a umělá inteligence, který vznikl na Akadémii umění v Banské Bystrici v roce 2025. Program se zaměřuje na propojení umělecké praxe, výzkumu a interdisciplinárního myšlení s využitím nástrojů umělé inteligence (AI) v tvorbě i reflexi. Příspěvek reflektuje kurikulární logiku a didaktickou filozofii programu jako případovou studii AI Art ve vzdělávání na umělecké vysoké škole. Důraz je kladen na otázky společenské odpovědnosti, interdisciplinarity a etiky umělé inteligence v uměleckém a akademickém kontextu. Jádrem studia jsou ateliérové kurzy – tzv. LABy, které fungují jako výzkumně-tvůrčí platformy kombinující experiment, technologii, etiku a společenský přesah. Program je profesně orientován a reaguje na potřebu lepšího propojení akademického prostředí s praxí: jeho součástí je povinná odborná stáž v institucích, jako jsou galerie, mediální studia či umělecké startupy.
Profesor Michal Murin působí na Fakultě výtvarných umění Akadémie umění v Banské Bystrici (AU BB), kde od roku 2005 vede Ateliér digitálních médií. V rámci pedagogické činnosti se specializuje na oblasti virtuální reality, digitálního umění a umělé inteligence v kontextu výtvarného projevu. Vyškolil více než deset doktorandů, jejichž výzkumné práce se zabývaly průniky umění a vědy, ekologickými aspekty digitálních médií, sound artem a technologicky orientovaným uměním. Jako kurátor, organizátor a iniciátor stál za řadou výstav digitálního umění na Slovensku. Působil jako člen mezinárodní soutěže Art and Science (2016–2018) na festivalu Ars Electronica v Linci. V současnosti je garantem a hlavní odbornou autoritou mezifakultního studijního programu Umění a umělá inteligence na AU v Banské Bystrici.
Peter Vítko je vysokoškolský pedagog, odborník na aplikovanou informatiku, digitální média a nové technologie ve výtvarném umění. Působí jako prorektor pro vzdělávání, kvalitu a rozvoj na Akadémii umění v Banské Bystrici. Na Fakultě výtvarných umění vede výuku několika technologicky orientovaných předmětů, které reflektují aktuální potřeby digitálního a interaktivního umění. Patří mezi ně Generativní a interaktivní design, GameArt, mikrokontroléry, senzory a aktuátory, videomapping, 3D animace apod. Je spoluautorem studijního programu Umění a umělá inteligence na FVU AU v Banské Bystrici.