Experimentálny projekt [amidspaces.cz] prezentuje diela monitorujúci vzťah medzi umením, technológiami a každodennou realitou. Projekt skúma možnosti zdieľania umenia v podobe dát vo virtuálnom prostredí a prostredníctvom webovej výstavy prenáša koncept kurátorstva do virtuálneho kontextu, pričom sa nesnaží napodobňovať online výstavy, s akými sme sa mohli za posledný rok stretnúť. Predstava „byť online“ sa v tomto prípade explicitne viaže aj na fyzický priestor, v ktorom sa nachádzame a na materiály, ktoré každodenne a automaticky používame. Pochopením tejto myšlienky by si mal divák uvedomiť svoju existenciu na pomedzí týchto dvoch prostredí.
Rubriky portfolia: Expozice
-
Kódovaná estetika
Pojďte objevovat počítačové umění! V online galerii Interier [interier.org]) vám každý den představíme nové dílo. Pro výstavu Kódovaná estetika, která proběhne od září do konce roku 2021, jsme vybrali stovku studentských prací z předmětů Artgoritmy (Teorie interaktivních médií, FF MU) a Výtvarná informatika (Ústav počítačové grafiky a multimédií, FIT VUT). Novomediální teoretikové spojili tvůrčí síly s informatiky a předvedou vám, kde všude v číslech a algoritmech umí nalézt krásu. Používají k tomu řadu originálních a často vlastních kreativních nástrojů [artgorithms.droppages.com/software]. Práci s nimi si můžete sami vyzkoušet na stánku TIM.
-
EntropiA
Interaktivní projekce imerzivního charakteru. Dílo pracuje s myšlenkou entropie, tzv. mírou neuspořádanosti, která se neustále zvyšuje. Vizualizuje abstrakci odkazující na pohyb elementárních částic, bodů, které je divák schopný svým pohybem ovládat. Divák se tak noří do neustále se zvyšujícího chaosu.
-
Perplex
Kinetická, robotická instalace Perplex pracuje s principy násobných odrazů, koncentrací a odlesků zvuku i světla. Tři rotující akustická zrcadla (paraboly) zkoumají inovativní způsob práce s prostorovým zvukem. Před objevem radaru byla velká akustická betonová zrcadla v Británii stavěna na detekci německých stíhaček. Po vynalezení radaru se akustická zrcadla přestala využívat, zůstala v krajině jako betonová mementa hrozící války. Instalace rozvíjí potenciál parabolou soustředěného akustického vlnění, přidává však princip řízené rotace a zkoumá jak s omezeným množstvím zdrojů lze jen díky pomoci odrazů a rotace situaci v prostoru zhušťovat a komplikovat. Práce odkazuje i na teorii informace a situaci na internetu – kumulace, dezinterpretace, nejen technicky deformované odrazy zdrojových signálů jsou jen některé metody dezinformace…
-
Square shift
Dílo vychází z klasického média malby v expandované poloze, která je podkladem pro další digitální interpretaci. Výzkum vrstev, které jsou ve fyzickém prostředí nezvratným procesem přemaleb a narací, se v digitálním prostředí mění v různých interpretačních rovinách. Square shift tak žije vlastním životem a stále osciluje mezi klasickým a autonomním způsobem komunikace s divákem.
-
Mia
Na malířských plátnech multimediální výstavy ožijí dechberoucí kresby, které se zaměřují na současné společenské výzvy světa. Ilustrace o dopadech lidské činnosti na přírodu a život kolem nás tak doslova vtáhnou do děje každého. Celkový dojem dotváří ruchy, autorská hudba a nasvícení prostor Černínského paláce. Naše planeta i život na ní se proměňují – a to rychleji než kdy předtím. Devítiletá Mia má proto spoustu otázek: Proč někde lidé trpí hlady, zatímco jinde se jídlo vyhazuje? Kvůli čemu se válčí? Jak ovlivňujeme přírodu a zvířata? S babičkou a rodiči se proto snaží zjistit, jak by mohli planetě pomoct. I když to není jednoduché povídání, nakonec dojdou k nadějnému závěru: na Zemi můžeme žít i tak, abychom její krásy zachovali i pro další generace.
Návrh výstavy a koncepce: Jan Machát, Michal Okleštěk
Ilustrace: Renáta Fučíková
Animace a video: Petr Šťastný
Hudba a audio: Lukáš Puška
Realizace: Jan Machát, Michal Okleštěk, Veronika Šmírová, Tereza Machátová
Místo: Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, Černínský palác, Praha
Datum: 09/2021
Foto: VISUALOVE -
Síť
Práce se zabývá výtvarným zpracováním topologie 3D sítě. Objekt vychází z autoportrétního 3D scanu a jeho topologie polygonové sítě. Realizace je provedena v ocelové polygonové síti rozvinutého povrchu těla takovým způsobem, že jednotlivé polygony jsou volně spojeny, takže síť je poddajná stejně jako stažená lidská kůže.
-
Tetraptych
Moje soukromá sbírka – „tetraptych“:
Práce se zabývá zvětšením a převedením textury detailů abstraktních maleb v sochařské monochromní reliéfy. Jako podklad pro práci mi posloužila má sbírka 3D skenů detailů abstraktních maleb ze světově známých muzeí. Výsledkem jsou čtyři sochařské reliéfy vytvořené robotickým obráběním do polyuretanových bloků na základě 3D skenů.
-
This roadtrip doesn’t exist
Projekt, který by bez lockdownu asi těžko vznikl. Krajinná fotografie, zvlášť jako dokument místa a průběhu roadtripu, který podnikám, je pro mě častým a vděčným motivem. Kvůli současné situaci mi bohužel nebylo umožněno opustit město, ve kterém žiji, a musel jsem tedy pracovat úplně jinak. Když nemůžu jet na výlet já, pojede umělá inteligence.
-
Re-coding
Dielo Re-coding vizuálne nadväzuje na predchádzajúcu tvorbu autora, ktorá osciluje na pomedzí expandovanej maľby, objektu, videa, animácie a hudby. Autorský interaktívneho software, napísaný v spolupráci s Ing. Marošom Kotuľom zosobňuje temporálitu digitálneho sveta ako neomediálne dielo v online mravenisku hlasovej, zvukovej a vizuálnej komunikácie. Vytvára abstraktný svet priamej interakcie diváka s generatívnym obrazom. Je prototypom pre hudobných interpretov a performerov a zároveň techno-imagináciou autora.
cooperation with Ing. Maroš Kotuľa/ musical performance Matúš Kolesár/ 2021