Portfolio Category: Exposure

  • Under Pressure

    Under Pressure

    Světelná instalace pracuje s tématem stresu a pracovního tlaku, který se společnost snaží napravovat cvičením, jako je městská jóga, ale ignoruje hledání systematických řešení, jak vyhoření předcházet. Série ilustruje kontrast mezi společností, která se pustila do zdravého životního stylu, a společností, která se potýká s duševními a psychickými problémy. Autor ironicky zobrazuje jedince, který hledá harmonii ve fyzické aktivitě, zatímco jeho motivací je zvládnutí pracovního stresu, úzkosti a psychického tlaku – což zdůrazňuje potřebu kvalitního nastavení pracovního a osobního života.

    Pavol Truben (*1985) Výtvarný umělec a pedagog na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Ve své tvorbě zpracovává aktuální společenská témata, která se snaží reflektovat s nadhledem a jemnou dávkou ironie. Jak už sám zjistil, nedokáže se zaměřit na jedno médium. Cítí se dobře v kresbě, grafice, objektu i prostorové instalaci. V roce 2021 získal Cenu Nadace NOVUM a byl finalistou Ceny Celeste 2013 v Art Center Ex-bibli v Římě. Aktivně vystavuje na Slovensku i v zahraničí. V roce 2022 mimo jiné představil svou instalaci Under Pressure na akci White Night v Paříži, kam se vrátil se svým dílem jako součást slovenského pavilonu na Letních olympijských hrách 2024.

    WEB

    INSTA

  • Digital Graffiti

    Digital Graffiti

    Digitální graffiti je interaktivní projekcí, při níž diváci pomocí speciálních digitálních sprejů vytvářejí obrazy/graffiti promítané na budovu, aniž by došlo k poškození fasády.

    Pavol Soukal – absolvent Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě, kde studoval průmyslový a interiérový design. Jeho umělecká tvorba, vášnivě se zabývající digitálními instalacemi, se zaměřuje na zkoumání interaktivity, a to nejen mezi technologií a člověkem, ale také v dynamice vztahu člověka k sobě samému v čase a prostoru. Profesně se věnuje navrhování interaktivních řešení (nejen) pro muzea.

    INSTA

  • Wax Worm

    Wax Worm

    What was once a myth is becoming a reality. In a world filled with the remnants of human technology, nature has adapted to create the wax worm – a creature that feeds on plastic. Created from recycled cables and technical equipment, the Wax Worm object points to the power of nature to adapt to human-altered conditions. The project was created during a residency at the 4D gallery and warns of a possible future where nature merges with technology. The goal is to draw attention to the fact that if humanity wants to survive, it must adapt to nature, which is always capable of renewal.

    Alex and Radovan create objects full of cables, lights, natural materials, which are supported by music and sound. They depict our nightmares where the world has turned into visions of a dystopian future. They created their own concept. It adheres to the basic idea: technology becomes as natural to us as nature itself. A world where nature must adapt to technology to survive. The idea is to show where we, as humanity, can find ourselves. At a time when technologies are becoming more natural to us, like living forms. The objects are inspired by nature, science fiction world, computer games, visualizations generated by neural networks (AI) and statistics about the climate crisis. He builds fictitious worlds and living creatures whose basic building material is human waste. Plastics, cables, technology… These creatures follow instinct and adapt to survive. We play gods, but nature will win.

    WEB

    INSTA

  • Receptor

    Receptor

    Interaktivní instalace Receptor zkoumá problematiku neúplnosti poznání a proces vnímání. Instalaci tvoří neuronová síť z optických vláken, jakožto elektrifikovaný vnímající systém, který neustále sbírá informace o svém okolí. Data v reálném čase interpretuje a vrací zpět do prostředí ve zkreslené podobě, s cílem zpochybnit pevnost našich představ. Projekt se zaměřuje na percepční procesy, které utvářejí lidskou zkušenost, a zkoumá otázky týkající se vnímání. Instalace umožňuje divákům aktivně se účastnit procesu percepce pomocí interakce s elektronickými komponenty a senzory. Systém zachycuje zvuk, dotek a pohyb a přetváří jednotlivé stimuly do podoby vícekanálového zvuku a světla. Interaktivita umožňuje divákům zasahovat do vrstev dat a podílet se tak na tvorbě výstupů. Výsledné interpretace dat jsou však nepředvídatelné, čímž narušují pevné představy o našem bezprostředním okolím.

    Ve své tvorbě se zaměřuji na nová média a instalace založené na světle, zvuku a interaktivitě. Zajímá mě, jak náš vztah ke světu ovlivňují technologie, a i proto je využívám, abych jim dal nový účel. Prostřednictvím imerzivních a interaktivních prvků se snažím poskytnout způsob, jak můžeme vidět a pochopit i neuchopitelné koncepty. Baví mě dokumentovat proces tvorby a zkoumat slepé uličky, které nikam nevedou.

    INSTA

    WEB

  • Dynamic Spectrum

    Dynamic Spectrum

    Látková instalace pracuje s tématem vnímání a zobrazování barev lidským okem. Je inspirována barevným spektrem viditelného světla, které obsahuje širokou škálu barev – od červené, oranžové, žluté, zelené, modré až po fialovou. Zároveň se stává i estetickým prvkem ve veřejném prostoru.
  • Trashcan Symphony

    Trashcan Symphony

    Tři popelnice jsou hudebními nástroji. Interaktivní instalace, která vede lidi od vozíku ke koši, dá každému návštěvníkovi odpověď na to, co ostatní hledají na smetišti. Je to kočka v pytli, kouzelný mlýnek, zlatý grál nebo Košický zlatý poklad? Podívejte se a přesvědčte se sami. Popelnice není černá díra, některé věci v ní končí, ale jiné začínají. Může v něm být omáčka, lodička, papriky nebo gumáky, které brzy začnou nový život. Je důkazem vlastní existence, uvědomění si sebe sama v globálním kontextu. Kdo jsme? Interakce publika spočívá v otevření víka koše. To je staví do zcela jiného světla, které je zelené. Za zvukového doprovodu se nechává ozařovat barevným odrazem sebe sama. Každý si může zahrát a zanechat zvukovou stopu. Vidíme vlastní podobiznu, ale váháme. Sáhnout hlouběji? Můžeme si sáhnout až na dno svých sil a vytvořit tak zvukovou symfonii, anebo se nechat unášet a příjemně si zahrát na hudební nástroje, o kterých se vám ani nesnilo.

    Nano vjs je vizuální media artový kolektiv založený v roce 2010 Beátou Kolbašovskou a Jakubem Piškem v Košicích. Specializují se na videomapping, světelné instalace, live vizuál, VJing, interaktivní instalace a multimediální performance na Slovensku a v zahraničí. Spolupracují s hudebníky, kapelami, DJi, nezávislými divadly, současnými tanečníky i performery. Tvořivou a experimentální uměleckou produkcí s interdisciplinárním přístupem vytvářejí site-specific projekty, přímo šité na míru. Jako mediální umělci prezentují svoje díla na skupinových výstavách a mezinárodních festivalech doma i v zahraničí.

    INSTA

  • The substance of sound

    The substance of sound

    Vztah zvuku a hmoty. Hmota jako zdroj zvuku i zároveň jeho forma, přičemž navzájem tvoří své nedílné součásti. Samotná syntéza je doplněna softwarovými řešeními, která dané prvky transformují do konečného výsledku. Instalace, pohybující se na poli sound-artu, vytváří svou intervencí do prostoru experimentální hudební nástroj s otevřenými možnostmi recepce divákem. Název odkazuje na překrývání digitálního a fyzického. Zvuková substance, v tomto případě zvuk vody, reaguje na aktivní zapojení diváka a jeho pohyb, který zvuk vody zachycuje a šíří na základě svých fyzikálních vlastností, čímž se voda stává také jeho hmotou – substancí zvuku. Ta je zároveň odrazem akustických vln, na které voda reaguje.

    Martin Bízik (*1996, Martin) je absolventem (2022) Akademie umění v Banské Bystrici, Ateliér digitálních médií u prof. MgA. Ing. Michala Murína, ArtD. Pracuje na pomezí digitálních médií a site-specific instalací. Ve své práci autor používá a konstruuje vlastní měřící přístroje a následně získaná data transformuje do vizuální a/nebo zvukové podoby (sonifikace dat). Výsledkem jsou díla mapující přírodní prostředí, experimentální nástroje a zvukové instalace pohybující se v intencích umění a vědy. Jeho zájem o mezioborové přesahy se odráží i v nominaci na cenu DOSKY 2022 za nejlepší scénografii sezóny za představení Vnorená (nezávislá skupina Odivo).

    INSTA

  • THE PLANETS

    THE PLANETS

    The reservoirs on Žluté kopci come to life with an exceptional installation of five giant models from the Planet Brno Festival. Temnalóna, Lunalón, Terralóna, Marsmeloun and Heliosphere connect science and art, they bring new perspectives on the Earth, the Moon, Mars, the Sun, but also on ourselves. They give us the opportunity to think about the fragility of the relationship between nature and human existence.

     

  • Audiovisual show 2024

    Audiovisual show 2024

    The audiovisual site-specific installation in the reservoir combines light effects, large-format vertical projections and original music that uses the echo and physical properties of the space. The reflections on the water surface and the harmony of light and sound create a captivating atmosphere that enlivens the environment and draws visitors into a fascinating world of sensory experiences.

    Visualove: Jan Machát, Michal Okleštěk, Ondřej Bulva, Zuzana Martincová, Magdaléna Bláhová

  • Timespace

    Timespace

    Díky využití moderních technologií se autorce podařilo vytvořit neuvěřitelnou atmosféru, jejímž hlavním cílem bylo prozkoumání hlubších vrstev času a prostoru. Diváci mají možnost ponořit se do abstraktního světa, který jim umožní na chvíli uniknout z každodenního života a zamyslet se nad svým místem v nekonečném předivu časoprostoru. Záměrem umělkyně bylo vytvořit fyzickou reprezentaci konceptu svázanosti a neoddělitelnosti času a prostoru. Prostřednictvím manipulace se světlem a stínem má instalace za cíl zpochybnit vnímání reality a podnítit diváky k přehodnocení chápání světa kolem nich. Instalace Timespace je hypnotickým a myšlenkově podnětným zážitkem, který diváky přitahuje svou tajemnou krásou a silným poselstvím. Prostřednictvím zkoumání Einsteinových teorií slouží dílo jako připomínka tajemné a složité povahy vesmíru, v němž žijeme.

    Mezioborový umělec, který tvoří v proudu umění a vědy. Katarzyna Tretyn ve své tvorbě vypráví o vědě tím způsobem, že převádí vybraná astronomická témata do umění. Umění vnímá jako výzkumný proces, jehož výsledky se projevují ve různých technikách a médiích. Autorčiným výtvarným nástrojem jsou nitě, pomocí nichž vytváří obrazy, objekty a instalace. Světlo je v její tvorbě klíčovým tématem, využívá ho k ilustraci vesmírného doprovodu a ke zkoumání nových technologií. Své práce představila na výstavách v Polsku i v zahraničí. Za zmínku stojí např. nimi jsou její samostatné výstavy "Den, který nebyl" v Galerii Wozownia v Toruni (PL), "Somnium" v galerii BWA v Olsztyně (PL), jakož i její účast na skupinových výstavách: Festivalu Bright v Bruselu (BEL), 14. festivalu Bella Skyway v Toruni (PL), Secret Spaces v Palazzo Albrizzi-Capello v Benátkách (IT).

    WEB

    INSTA