Portfolio Category: Exposure

  • Pure Rain II.

    Pure Rain II.

    Interaktivní projekce, která nabývá smyslu až díky přítomnosti diváka. Tato site-specific projekce bude realizována v prostorách monumentálního brněnského vodojemu na Žlutém kopci, kde povede dialog s jednotlivými architektonickými prvky daného prostoru. Přítomnost vody naznačuje padající déšť, který jako by vše omýval, očišťoval, prosakoval skrze různé překážky v prostoru a zaznamenával samotného diváka, který ovlivňuje projekci formou siluety zachycené v dešti. Samotný déšť reaguje na divákův pohyb tím, že mění směr padajících kapek.

    Veronika Šmírová je slovenská vizuální umělkyně; která se ve své tvorbě zaměřuje na digitální média. Skrze interaktivní světelné instalace a prostorové objekty pracuje s přítomností diváka, reaguje na prostor a vytváří projekce, animace a experimentální videa, scénograficky se podílí na tanečních a divadelních představeních a má na kontě několik kolektivních i samostatných výstav, účast na evropských festivalech. Momentálně spolupracuje se seskupením @visualovecz.

    https://art.aku.sk/diela/5055/pure-rain-ii

    https://www.instagram.com/veronika__smirova/

  • Outside-Context Problem

    Outside-Context Problem

    Velkoplošná instalace je inspirována událostmi popsanými v knize Iaina M. Bankse – Excession, která představuje utopickou fiktivní mezihvězdnou společnost zvanou Kultura/the Culture. Dílo se zabývá střetem civilizací se zásadními rozdíly v technologickém pokroku a moci.

     

    Boris Vitázek je new media umělec žijící v Bratislavě. Jeho tvorba sahá od malých intimních instalací přes sound design, VR až po rozsáhlé velkoformátové mappingy. Umělec cíleně propojuje obraz a zvuk, jeho instalace tak obvykle nemají jasně zřetelný začátek ani konec. Diváci si sami mohou vybrat, jak dlouho chtějí setrvat v podmanivém imaginativním prostoru, který Vitázek vytváří.

    https://borisvitazek.com/

  • GeoIndentity

    GeoIndentity

    Archaické slovní spojení “rodná hrouda” odkazuje na vztah člověka a země, která je jeho zdrojem obživy a kulisami jeho života. Interaktivní instalace GeoIdentity v nadživotní velikosti vizualizuje vzorky hornin a minerálů, které tak divák může detailně prozkoumat ze všech stran.

     

    Ľubomír Slovinský (1993) je slovenský designér a umělec v oblasti digitálních médií. Po získání bakalářského titulu v ateliéru výtvarného designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě a magisterského titulu v ateliéru digitálních médií na Akademii umění v Banské Bystrici pokračuje ve studiu DA v témže ateliéru. Ve své tvorbě se zaměřuje především na environmentální, přírodní a městská témata, často využívá digitální média, jako jsou projekce, light nebo videoinstalace a animace. Kromě toho se mu jako zakladateli a vedoucímu nezávislé kulturní organizace Zapadnutý Kút podařilo uvést v život festival Gelnické Iluminácie ve slovenské Gelnici. Zdroj: @horastudio

     

    https://www.studiohora.com/portfolio/geoidentity/

  • Nanostructure

    Nanostructure

    The nanostructure is inspired by electron microscope images. It is a shape-unique, reusable construction with a diameter of 10.5 m, which attracts with its unconventional appearance and brings a completely new experience of three-dimensional space. The VISUAL multimedia architects are behind the design of Nanostructure. The installation partner is Thermo Fisher Scientific, the largest manufacturer of electron microscopes in our country. The nanostructure was lent by the Brno Observatory and Planetarium.

  • Terralóna

    Terralóna

    A unique photorealistic model of the planet Earth, this is Terralo. The real Earth has a diameter of 13 thousand kilometers, Terralón only 10 meters. On such a scale, Mount Everest would reach a height of 7 millimeters. In full reality, the International Space Station moves at an altitude of 400 km at a speed of 28,000 kilometers per hour. At Terralón, we would find this base at a height of 30 centimeters. Our Moon would be less than 4 meters in diameter and would move about three hundred meters away. The fact that the Sun would take the form of a sphere with a diameter of 1 kilometer, but it would be 120 kilometers away, ie roughly near Ostrava, testifies to how desolate the universe is. The terralo is rotated by 23 ° so that you can see Europe better when you look at it.

  • Mobile planetarium

    Mobile planetarium

    In the mobile planetarium from the Brno Observatory, you can experience the feeling of a large digital planetarium. The unique spherical design allows you to project on the inner shell using a video projector. Thanks to its blue color, you will definitely not miss the mobile planetarium.

  • Control

    Control

    Interaktivní instalace využívající ruce jako intuitivní nástroj na ovládání světelných technologií. Světlo se stává rozšířením lidského těla pomocí kterého si můžeme “osahat” prostor, ve kterém se instalace nachází nebo měnit náladu v prostoru změnou barev, intenzity světla a zvuku. Princip instalace byl poprvé využit jako nástroj pro živé svícení na Lunchmeat Festivalu 2020, nyní bude k vyzkoušení veřejnosti na Prototypu v majestátním prostoru Výstaviště Brno.

    https://oxoo.digital/

  • Happy moments in generative art

    Happy moments in generative art

    Algorithmic art seldom creates finished and unchanging works. Generative creation is usually based on gradual or even never-ending development. During the generation, aesthetic solutions are tentatively sought for which we do not know the specific procedure or exact parameters. Algorithmic images are developed on the basis of interaction with the creator or with the use of chance (and more and more recently with the contribution of artificial intelligence). The lecture with practical examples presents various types of creative applications for rendering time and randomness in computer graphics. You will be convinced that if you manage to capture chance at the right time, it can bring you an unprecedented aesthetic experience.

  • How to think creatively about the art of new media: an audiovisual essay

    How to think creatively about the art of new media: an audiovisual essay

    Presentation of audiovisual essays by students of the subject Canon of New Media Art: The best of new media art, which is taught in the field of Theory of Interactive Media at FF MU. Essays creatively reflect the specific directions of new media art, individual works of art or more general features of new media art. Through audiovisual essays demonstrates their own understanding of new media art – they place it in the context of their own opinions or experiences and think about it in the light of current social, political or environmental problems

  • Image style recognition using neural networks

    Image style recognition using neural networks

    Technological progress makes it possible to digitize an increasing number of works of art. It is no wonder, then, that the automatic classification, indexing and retrieval of fine art images has received increased attention in recent years. However, compared to the classification of natural objects, the classification of works of art is a much more challenging task. Convolutional neural networks, which consist of a number of layers of convolutional matrix operations, are an ideal solution for image analysis and object identification. They use a similar concept as the filters used in graphics editors, but in a more complex and computationally demanding way.