Hrající pisoár, digitální sochy nebo skleněná instalace na hranici fyzikálních zákonů? Jedině na Prototypu v Brně.

Festival v pátek 18. října zahájily futuristické módní performance Mars Industries a Audire Fluctus. Obě části ukázaly práci s netradičními materiály a zároveň uchvátily vizuálním zpracováním doprovodné světelné a zvukové show. Módní performance je již od začátku existence festivalu jeho ústředním bodem spolu s uměleckou expozicí a hudebním programem – trio Osamělé Palačinky a známý český multimediální umělec DJ Floex doprovázeli program po zbytek večera.

Umělecká část festivalu Prototyp byla opět kurátorsky zaměřená na mladé umělce a studenty. Mezi nimi se představil např. Adam Hejduk, student sochařství na Fakultě výtvarného umění VUT v Brně, který získal Mezinárodní cenu Stanislava Libenského pro mladé sklářské výtvarníky. Na Prototypu představil instalaci Bilance, kdy pomocí skla, dřeva a strun vytvořil prostorovou instalaci, která může zároveň sloužit jako hudební nástroj. Studenti z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity pak vytvořili hned několik instalací, které návštěvníky nenechaly v klidu – hrající pisoár doprovázející každou návštěvu toalety, fotobudku, ze které si každý odnesl jiný zážitek, nebo “hroudu z alobalu”, která hned u vstupu atakovala návštěvníky svými (a možná i jejich nevyřčenými) myšlenkami.

Na mnoha instalacích je kromě umělecké roviny důležité i to, že vlastně velmi mile a nenásilně narušují naše zažité vnímání a prožívání světa a možná, doufám, nás i trochu donutí se zamyslet nad jeho zbytečnou vážností a seriózností. Další jsou efektní v tom, že nastiňují, kam se běžný život naší společnosti může s pomocí technologií ubírat. Zkrátka se snažíme široké veřejnosti zprostředkovat ne úplně všední zážitky. Kdy se vám například stane, že musíte umělce poprosit, aby šel čůrat, když chcete, aby ukázal, jak funguje jeho instalace?” podělila se o zážitek z komentované prohlídky kurátorka festivalu Neli Hejkalová. Celkem se na umělecké části festivalu podílelo více než 30 umělců.

V současnosti stále více skloňovaná virtuální realita byla na Prototypu zastoupena instalací DUST od Andreje Boleslavského a Márie Júdové, kteří ukázala tanec z pohledu prachové částice. Z brněnských profesionálních umělců stojí za zmínku Tomáš Medek a jeho 5 obřích soch ovoce a zeleniny vytvořených pomocí 3D tisku. (Poly)interaktivní zvukovou instalaci fungující na principu sonifikace půdních procesů představil Jiří Suchánek a na druhé straně uměleckého a akademického spektra se představil Daniel Sýkora z ČVUT se svým revolučním algoritmem StyLit, které v reálném čase generuje malby na základě ručně tvořených předloh.

Víkendová část festivalu Prototyp patřila bloku přednášek Střed zájmu: IT 2019, ale i samostatným přednáškám z různých odvětví, od biometrie po kurátorství mediálního umění. Významnou část víkendového programu zajistil festival kutilů Brno Mini Maker Faire, který přivítal především rodiny s dětmi a kreativní jednotlivce se zájmem tvořit. K vidění byla také pojízdná digitální dílna FabLab Experience. Na obě akce byla společná vstupenka platná na celý víkend. V průběhu 3 dnů navštívilo festivaly 7 000 návštěvníků. Festival Prototyp letos společně organizoval spolek Prototyp production z.s. a Jihomoravské inovační centrum. Festival byl součástí projektu „Jihomoravský kraj fandí vědě“ a konal se pod záštitou primátorky města Brna JUDr. Markéty Vaňkové a rektora VUT prof. RNDr. Ing. Petra Štěpánka, CSc., dr. h. c.

cs_CZ
en_GB cs_CZ