13.30-13.55 h
QUBU
Zatímco architektura po desetiletích zaměření na parametrické navrhování přijala generativní AI, potenciál jiných generativních metod dosud není plně prozkoumán. Genetické algoritmy a simulované žíhání umožňují efektivně prohledávat obrovský prostor možných řešení a odhalovat možnosti, které by jinak mohly zůstat nepovšimnuté. Simulace rojového chování přirozeně uplatňují protichůdné tvůrčí tendence, zatímco přístup založený na uspokojování omezení obrací generativní proces k formulaci limitů a hranic. I tyto deterministické postupy, v nichž je morfogenetický proces plně pochopen, nabízejí široké možnosti vzniku emergentních jevů bez rizika nesmyslných výstupů či halucinací.
Ján Pernecký je architekt vzděláním, softwarový vývojář povoláním, startupista profesí, umělec z vášně a teoretik architektury s ambicí. V současnosti je spoluzakladatelem a technologickým lídrem společnosti Qubu, globálního startupu, který zjednodušuje navrhování obytných budov. Založil rese arch, platformu pro kultivaci architektonické teorie ve střední Evropě, která se později zaměřila na podporu a vzdělávání v oblasti výpočetního navrhování prezenčně i online po celém světě. Založil studio Subdigital, které využívá parametrický design v interaktivních objektech na pomezí umění a marketingu. Se svým týmem vyvinul Monoceros, komplexní nástrojový balík pro návrhování formou diskrétního skládání. Působil jako pedagog na významných školách architektury, jako jsou UCL Bartlett v Londýně, die Angewandte ve Vídni, IUAV v Benátkách a Daniels Faculty of Architecture, Landscape and Design v Torontu.