Letošní fashion performance vychází z textu francouzského filosofa Jeana Baudrillarda z roku 1981 „Simulacres et simulation”. V jeho vizi masová media dospěla do bodu, kdy je proces reprezentace nahrazen procesem simulace. Základem tohoto procesu je „simulakrum“ jako virtuální kopie neexistujícího originálu. Již neexistuje rozdíl mezi realitou a jejím virtuálním obrazem. Reálné je pouze simulakrum (obraz), který naše vnímání reality formuje.
Akcelerace technologie, generativní umělé inteligence, kadence obrazů, titulků, videí a algoritmů, jimž jsme vystavení, je tak závratná, že se čtyřiačtyřicet let starý text stává stále více aktuální.
Návrhářka Klára Židková připravila koncept letošní performance tak, že se snaží evokovat náš život v síti simulaker v kontrastním dialogu mezi její kolekcí svatebních šatů ušitých tradičními krejčovskými technikami a videem výtvarníka Pavla Kunce, který jej vytvořil pomocí generativní AI. Svatební šaty, jež nám evokují množství konkrétních symbolů, se dostávají mimo svůj rámec. Spíše než rituálními rouchy, jež nás uvádějí do šťastné budoucnosti až navěky, se stávají projekčními plochami, kde budoucnost je nejistá, ale zároveň i otevřená. Stejně jako naše vlastní životy, reálné i virtuální, jsou možná bílými plátny, kam projektujeme představy/simulakra o sobě samých.
Klára Židková vystudovala filozofii a žurnalistiku, ale už deset let působí jako nezávislá módní návrhářka. Nejraději vychází z úplných základů módy — řemesla a materiálu. Vlna, bavlna, len či hedvábí procházejí hodinami tradičního krejčovského zpracování, aby se proměnily v autorské modely na míru i ready-to-wear kousky. V jejím designu se přirozeně střetávají protipóly — barvy s monochromem, minimalismus s výrazností, disciplína s punkem, introverzi s extroverzí. Srdcovou metodou její práce je upcyklace a práce s deadstock materiály. Jejím cílem je vytvářet oděvy, které jsou osobité a výrazné, ale zároveň nositelné a blízké. Vedle tradičních řemeslných technik se zajímá i o to, jak do tvůrčího procesu zapojit nové technologie, například 3D simulace oděvů. V loňském roce při dvouměsíční rezidenci na Accademia Costume e Moda v Miláně kriticky zkoumala při vytváření multimediální instalace, zda a jak do módního kreativního procesu začlenit umělou inteligenci.